עובדות מעניינות על שמאליות
אנשים, אשר ידם השמאלית היא הדומיננטית ידועים כ- "שמאליים" או כ- "איטרים". נהוג לחשוב, שאצל השמאליים האונה הימנית של המוח מפותחת יותר, והיא אחראית על זיכרון וחשיבה יצירתית. זה מה שמבדיל את השמאליים מאנשים בעלי יד ימנית דומיננטית.
1. כ- 10-12 אחוז מהאנשים בעולם הם שמאליים. הדבר שכיח יותר אצל הגברים מאשר אצל הנשים.
2. אצל אמהות שגילן מעל 40 בעת לידת התינוק – הסיכוי ללדת שמאלי הוא פי 128 מאשר אצל אמהות בגילאי 20.
3. מחקרים הראו, ששמאליים מוכשרים יותר בהתמצאות בחלל, במתמטיקה ואדריכלות. ימניים מוכשרים יותר בכישורים מילוליים.
4. שמאליות עוברת בתורשה.
5. בתקופות שונות, הסתכלו על שמאליות בדרכים שונות: חשבו את זה להרגל רע, לסימן השטן, לתסמין של נוירוזה, ולאופי מרדני, אך גם קישרו את זה ליצירתיות ויכולת מוסיקלית.
6. במדינות מוסלמיות רבות, אנשים לא אוכלים עם יד שמאל כי היא נחשבת ל-"טמאה", בגלל שמשתמשים בה כדי לנקות את הגוף לאחר עשיית הצרכים.
7. בקרב האסקימואים, כל שמאלי נחשב למכשף פוטנציאלי. במרוקו, לשמאליים קוראים s'ga, מילה שמסמלת את השטן. אצל בני האינקה, השמאליים יכולים לרפא, ויש להם כוחות מאגיים. אצל עמי זוני הצפון אמריקאים, שמאליות זה סימן למזל טוב.
8. למרות העובדה שכמעט 90 אחוז מהאנשים הם ימניים, בין החתולים, החולדות והעכברים, דומיננטיות של "יד" אחת מחולקת שווה בשווה (50/50).
9. רק כאחוז אחד מהאנשים בעולם יכול לשלוט במידה שווה בשתי הידיים.
10. בדיקות שנערכו על ידי אוניברסיטת סנט לורנס, שבניו יורק, הראו שבקרב אנשים שמאליים יש יותר אנשים בעלי IQ מעל 140 מאשר בקרב ימניים. בין השמאליים המפורסמים הם אלברט איינשטיין, אייזיק ניוטון, צ'רלס דרווין ובנימין פרנקלין.
11. "יום השמאליים" נחגג רשמית ב- 13 באוגוסט. מטרת האירוע השנתי הזה, אשר התחיל בשנת 1992, הוא להעלות את המודעות הציבורית לגבי הקשיים והתסכולים ששמאליים עוברים, כי הם חיים בעולם, בו הכל נבנה עבור הימניים.
12. הקשרים בין האונה הימנית והשמאלית של המוח – יותר מהירים אצל השמאליים. משמעות הדבר היא שאצל השמאליים המידע מועבר מהר יותר, מה שהופך אותם ליעילים יותר בהתמודדות עם גירויים רבים.
13. פגים נוטים להיות שמאליים. בנוסף, תינוקות שקיבלו ציונים נמוכים על פי סולם אפגר בלידה, גם לעתים קרובות יותר, גדלים להיות שמאליים מאשר ילדים עם ציון יותר גבוה.
14. מבחינה היסטורית, הצד השמאלי תמיד נחשב לחלש יותר, לנשי יותר. עם זאת, על פי הנתונים האחרונים, יש יותר גברים שמאליים מנשים.
15. החוקרים גילו שבממוצע, השמאליים מגיעים לבגרות מינית מאוחר יותר מאשר הימניים.
16. מחקרים הראו גם שאם השמאלי יפגע בידו הדומיננטית, הוא ילמד לשלוט ביד השנייה יותר מהר מימני.
17. על פי כתב העת של מחלות העצבים והנפש, המוח של השמאליים מעבד מידה בצורה שונה, והם יותר רגישים ונוטים לחוות רגשות שליליים כמו כעס.
18. כמה חוקרים הציעו, שלשמאליים בהיותם ברחם של אמם היה תאום אשר לא התפתח, וקראו לתופעה זו "התאום הנעלם".
19. כאשר משכיבים את התינוק על בטנו, ימני מסובב את הראש ימינה. שמאליים נוטים לסובב את הראש שמאלה או לא להעדיף שום צד.
20. בין השמאליים המפורסמים ביותר נמצאים פול מקרטני, ביל גייטס, פידל קסטרו, הנרי פורד, צ'רלי צ'פלין, אלכסנדר מוקדון, ליאונרדו דה וינצ'י, מיכאלאנג'לו, לואיס קרול, יוליוס קיסר, מוצרט, בטהובן, ניטשה, מארק טוויין, פרוקופייב, גתה , קפקא ועוד רבים אחרים.