פוקוס מאקרו
ארה“ב
הגירעון המסחרי בארה"ב ממשיך לגדול
הגירעון המסחרי בארה"ב ממשיך להתרחב, בניגוד לציפיות האנליסטים. הגירעון לחודש נובמבר עמד על 48.7 מיליארד דולר, לעומת 42.2 מיליארד בחודש הקודם. הגירעון עלול לגרוע מהצמיחה של המשק ברבעון האחרון של השנה. הגורם המרכזי לגידול בגירעון הינו הייבוא המורחב בחודש זה שנבע מציפיות של מכירות שיא בתקופת החגים, המסמנות עלייה בצריכה, עלייה בביטחון הצרכנים והתאוששות הכלכלה האמריקאית.

תביעות לתשלום דמי אבטלה בשבוע האחרון עלו מעל ציפיות האנליסטים

התביעות לדמי אבטלה נרשמו ברמה של 371 אלף תביעות, לעומת 367 אלף בשבוע שעבר. למרות העלייה במספר תביעות דמי אבטלה הנתון נמצא עדיין סביב הממוצע בחודשים האחרונים ואינו משפיע בחדות על מצב התעסוקה במשק האמריקאי.

עולם
הריבית בגוש האירו נשארת ברמתה
הבנק האירופאי השאיר את הריבית בגוש האירו לחודש ינואר על כנה, ברמה של %0.75. עוד צויין בהודעת הבנק
המרכזי, כי החולשה הכלכלית תימשך וההתאוששות בכלכלה הריאלית תבוא לידי ביטוי רק לקראת סוף 2013.
ציפיות האינפלציה של הבנק המרכזי התמתנו והבנק צופה שיעור אינפלציה של מתחת ל- %2 בשנה הקרובה.
האבטלה בגוש האירו ממשיכה לטפס
האבטלה בגוש האירו הגיעה לשיא של %11.8 בחודש נובמבר, בהתאם לציפיות האנליסטים. זוהי רמת האבטלה
הגבוהה ביותר משנת 1995. אבטלת הצעירים ממשיכה לעלות והגיעה לרמה של %24.4. ספרד ויוון ממשיכות
להוביל את טבלת שיאני האבטלה עם %26.6 ו- %26.8 בהתאמה. נתוני האבטלה ממשיכים להצביע על מצבה
הכלכלי העגום של אירופה ולמרות שסקרי הציפיות חוזים שיפור מסוים, נתוני המאקרו אינם משתפרים ועל כן
אנו צפויים לראות עוד רבעון של התכווצות באירופה.
מה קורה בכלכלה הסינית
מדד המחירים לצרכן בסין עלה בשנה האחרונה ב- %2.5 וממד המחירים ליצרן ירד בשנה האחרונה ב- %1.9.
האינפלציה בשנה האחרונה שמרה על יציבות ברמה נמוכה. הממשלה הסינית ציינה כי היא תמשיך לתמוך
בכלכלה המקומית על ידי מדיניות מוניטארית זהירה. הייצוא הסיני רשם השנה גידול של %14.1 והייבוא עלה ב-
%6. העלייה בייצוא תומכת בכך שהשנה אנחנו צפויים לראות קצבי צמיחה גדולים יותר מהשנה שחלפה.

ישראל
הצרכן הישראלי ממשיך להיות פסימי
מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר עמד על מינוס %28 לעומת מינוס %26 בחודש הקודם ומינוס %20 בחודש
אוקטובר. המדד ממשיך להצביע על הפסימיות השוררת בקרב הצרכנים הישראלים, זאת בעקבות מצבה
הכלכלי של מדינת ישראל ונתוני המאקרו האחרונים שפורסמו. מנגד, נרשמה עלייה בסקר המגמות בעסקים
אשר עמד בחודש דצמבר על מינוס 14.4 נקודות לעומת מינוס 15.7 נקודות בחודש הקודם, אך תוצאת הסקר
עדיין שלילית ומצביעה על הערכה פסימית בסביבה הכלכלית הנוכחית.
עלייה ברמת השכר הממוצע במשק
השכר הממוצע במשק לחודש אוקטובר רשם עלייה של %1.8 ועמד על 8,800 ₪. מספר משרות השכיר במשק
רשמו עלייה של %1, בעיקר במגזר הציבורי בענפים כגון חינוך, בריאות ומנהל ציבורי. קצב הגידול בסך השכר הואט
בשנה האחרונה והינו פרמטר המשפיע ישירות על הצריכה הפרטית - אשר רשמה ירידה בשנה האחרונה.

פוקוס אג״ח
אג״ח ממשלתי
אגרות החוב הממשלתיות נסחרו השבוע בדומה לשבוע שעבר במגמה מעורבת. בעיקר בלטו אגרות החוב הארוכות אשר רשמו ירידות של %0.37 בחלק השקלי ו- %0.43 בחלק הצמוד. ייתכן וירידות השערים נבעו מהערכות המשקיעים כי אגרות החוב יקרות או כתוצאה מפיחות בשקל מול הדולר. בניגוד לאגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים, המקבילה האמריקאית רשמה עליות שערים ומרווח התשואה ביניהן גדל. האינפלציה הנגזרת השוק ההון עלתה השבוע, בעיקר בחלקו הקצר של העקום. האינפלציה לטווח של שנתיים עומדת כעת על %2.07 ולטווח של 10 שנים עומדת על %2.73.

אג״ח קונצרני

האפיק הקונצרני נסחר השבוע תוך כדי מימושים ורשם ירידות של כ- %0.25. מרווחי התשואה בין אגרות החוב הקונצרניות לממשלתיות נפתחו קלות, בעקבות ירידות השערים באג"ח הקונצרני, והגיעו לרמה של כ- %1.45. יש לציין כי אגרות החוב של הבנקים רשמו השבוע את הירידות החדות ביותר, כ- %0.4 , זאת לאחר שנסחרו בתחילת השבוע שעבר בפער ממוצע של %0.89 מהמקבילה הממשלתית.

פוקוס מניות
ישראל
המדדים בארץ ממשיכים במגמת עלייה לאור האופטימיות בארה"ב ובעולם ונתוני מאקרו טובים. עונת הדוחות המסכמת לשנת 2012החלה ועל פניו נראה כי הדיווחים ברובם טובים, דבר אשר תומך בשווקים ודוחף את המדדים כלפיי מעלה. עליות מתונות
יותר נרשמו במדד ת"א 75 ובמדד הנדל"ן.
פריגו - ענקית ההשקעות גולדן זאקס הורידה את ההמלצה למניה מ"נייטרלי" ל"מכירה" בצעד חריג וקבעה כי האפסייד במניה הוא $0. המחיר למניה נקבע על 110 דולר בלבדולטענת הבנק הגידול במכירות צפוי להאט בחודשים הקרובים. לפיכך התממשה המניה, שהינה מניה דואלית, בכ- %6מיום המסחר האחרון בארה"ב וכך גם אצלנו בפתיחת השוק בארץ. כידוע, המניה היא בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד המעו"ף.
ריט 1 - קרן הנדל"ן דיווחה ביום חמישי כי היא במו"מ לרכישת %50 מדיזינגוף סנטר בכ- 145 מיליון ש"ח מחברת אדריאל נכסים, בעלת הקניון. זאת בנוסף למכירת כ- %25 מהזכויות בקניון בקריית שמונה. ההסכם צפוי להיחתם באופן סופי בשבועות הקרובים.
BRAINSWAY - החברה אשר מפתחת קסדה לטיפול בדיכאון, קיבלה אישור FDA לשווק את הקסדה בארה"ב. כתוצאה מכך נסקה המניה ב %16 לשווי של 482 מיליון שקל. עבור החברה שמפתחת את הקסדה המגנטית, המיועדת לסובלים מדיכאון שאינם מגיבים לתרופות, זוהי בשורה משמחת במיוחד לאור העובדה שלא היה ברור אם אכן ה- FDA יאשר את המוצר או ידרוש הבהרות נוספות בגינו.
מנורה מבטחים - החברה ממשיכה להשקיע בנדל"ן - הפעם בגרמניה, עם רכישת שני מרכזים מסחריים ב- 80 מיליון ש"ח (16 מיליון אירו), הצפויים להניב תשואה של כ- %7. רכישה זאת תצטרף לרכישות עתידיות מתוך כוונה לרכוש עוד נדל"ן איכותי בחו"ל. מנורה אינה יחידה בקרב חברות הביטוח בארץ, אשר מנסות לגוון את הפורטפוליו שלהן ולפזר סיכונים.

חו״ל
המסחר בארה"ב הסתיים ביום שישי ביציבות וזאת לאור נתוני החברות המתחילים להתפרסם. האווירה בשוק אופטימית
כרגע ונראה כי בעיות התקציב והצוק הפיסקאלי משמשים כעת כרקע לנתוני החברות השונות. המדדים השבוע בעולם
נסגרו במגמה מעורבת, כאשר על העליות בארה"ב )כ- %0.5 בממוצע( מעיבות הירידות באירופה ובשווקי המזרח. ירידות אלו הן עקב האינפלציה שהרימה את ראשה בסין )%2.5לעומת צפי ל- %2.3( והנתונים הלא טובים מאירופה, אשר מעידים על המשך הירידה בביקוש לנפט גם לתוך 2013 ועשויים להעיד על המשך ההאטה שם.
אלקואה - חברת האלומיניום פתחה את עונת הדוחות בארה"ב ביום שלישי האחרוןעם דיווח על תוצאות לא רעות ברבעון האחרון של השנה. הרווח מפעילות שוטפת עמד על 0.21 דולר למניה והרווח הנקי עמד על כ- 6 סנט למניה. בנוסף, החברה סיימה את השנה עם חוב נטו הנמוך ביותר מאז שנת 2006 ועם יתרות מזומנים של כ- 1.9 מיליארד דולר. תוצאות אלו מגיעות על רקע מחירי האלומיניום שצנחו בכ- %12 בשנה החולפת ו"גילחו" למניה כ- 1 מיליארד דולר בשווי השוק.
וולס פרגו - דיווחה על רווח של 0.89 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים ל- 0.88 דולר למניה ברבעון הרביעי של השנה. ההכנסות עמדו על 21.9 מיליארד דולר לעומת צפי ל- 21.3 מיליארד דולר. הנקודות החלשות יותר בדוח היו הירידה במרווחי הריבית )עקב הריבית הנמוכה בארה"ב( וצבר משכנתאות שירד בכ- %16 ויכול להעיד על התמתנות בהתאוששות ענף הדיור.
מונסנטו - ענקית יצור הזרעים דיווחה על תוצאות חזקות במיוחד לרבעון הראשון של השנה מכיוון השוק הלטיני )ברזיל וארגנטינה(. ההכנסות צמחו ב- %27 והרווח למניה עלה גם הוא, כאשר הצפי לשנה הקרובה הועלה ל- 4.3-4.4 דולר למניה מהצפי הקודם שעמד על 4.18-4.32 דולר למניה. זהו צעד דרמטי מצד החברה שלא נוהגת לצאת בתחילת השנה עם צפי עתידי קדימה.