נתונים כללייםאוכלוסייה: 1.354מיליארדתמ"ג: 8.230 טריליון דולר ארה"ב (2012)תמ"ג לנפש: 8,442 דולר ארה"ב (במונחי כוח קניה)צמיחה שנתית - תמ"ג ריאלי: 7.5% (רבעון שני 2013) ; צפי לשנת 2013: 7.75%שיעור אינפלציה: 2.7% (יוני 2013) ; צפי לשנת 2013: 3%ריבית: 6% (יולי 2013)שיעור אבטלה: 4.1% (רבעון שני 2013)מטבע: יואן סיני, 1 דולר ארה"ב = 6.133 יואן סינידרוג אשראי: AA- (S&P)

נקודות מפתח
  • הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, צפויה להיות הראשונה עד סוף 2016
  • אבטלה יציבה ושיעור חוב תוצר נמוך
  • ריבית ראלית חיובית, בניגוד למדינות המערב
  • ייסוף מתמשך ביואן וכינון הסכמי החלפת מט"ח
  • צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם


צמיחה גבוהה, אך מתונה יותרלאחר שהציגה שיעורי צמיחה דו ספרתיים בשלושת העשורים האחרונים, כלכלת סין צומחת בשיעורים מתונים יותר בשלושת השנים האחרונות. למרות ההאטה, עדיין מדובר באחת המדינות בעלת שיעורי הצמיחה מהגבוהים בעולם. כלכלת סין הינה השנייה בגודלה בעולם, אך על פי הערכת ה- OECD, בסוף שנת 2016 צפויה סין להדיח את ארה"ב ממקומה הראשון ככלכלה הגדולה בעולם.הכלכלה הסינית צמחה ב 7.5% ברבעון השני של 2013, לעומת צמיחה של 7.7% ברבעון הראשון. זהו הרבעון השני ברציפות של התמתנות בצמיחה, אך הצפי כי שיעורי הצמיחה יתייצבו בעתיד. מגזר החקלאות ומגזר הייצור שמרו על צמיחה יציבה בחציון הראשון של השנה, בעוד מגזר ההשקעות בנכסים קבועים הציג צמיחה גבוהה מאוד באופן יחסי, 20.1% לעומת החציון המקביל אשתקד.ההאטה בצמיחה נובעת בעיקר כתוצאה מרפורמות כלכליות לצמצום ההתערבות הממשלתית ולשינוי תמהיל הצמיחה מכלכלה המבוססת בעיקר על ייצוא לכלכלה בעלת תמהיל צמיחה מאוזן יותר, תוך מתן דגש על חיזוק הביקוש המקומי וביסוסו כמנוע צמיחה מרכזי.תהליכים אלו, גרמו לקרן המטבע הבינלאומית להוריד בחודש מאי את תחזית הצמיחה של סין לשנת 2013 ברבע אחוז, לשיעור של 7.75%. יחד עם זאת, קרן המטבע ציינה בהחלטתה כי הכלכלה הסינית עוברת תהליך נכון בביצוע הרפורמות, וכי היא צופה האצה בשיעורי הצמיחה החל מהמחצית השנייה של 2013, גם על רקע ההתאוששות הצפויה בכלכלה הגלובלית.
צמיחה שנתית מול הצמיחה העולמית
מקור: Tradingeconomics.com

שיעור אבטלה נמוך ויציב לצד קושי במציאת עבודה של בוגרי האוניברסיטאותשיעור האבטלה הסיני בשנת 2012 ובחציון הראשון של 2013 נותר ללא שינוי ברמה של 4.1%. מספר המועסקים במשק גדל במהלך שנת 2012 בכ- 2.84 מיליון לעומת שנת 2011. על אף שיעור האבטלה הנמוך, מתמודדת סין עם אתגר אסטרטגי מרכזי בסקטור התעסוקה והוא אבטלת בוגרי האוניברסיטאות. במהלך העשור האחרון, מספר בוגרי האוניברסיטאות בסין הכפיל את עצמו פי ארבעה, ולכן נוצר עודף היצע של כוח עבודה אקדמאי, כאשר מנוע הצמיחה הכלכלי במדינה עדיין מבוסס על תעשייה יצרנית ועל מעמד הצווארון הכחול. משרד התעסוקה הסיני שם בעדיפות ראשונה מיגור תופעה זו, והודיע כי יתמוך בבוגרים בכל הנוגע למציאת עבודה ולפתיחת עסקים עצמאיים.

אינפלציה נמוכה מיעד הבנק המרכזיהאינפלציה בחודש יוני עלתה ב 0.6% לעומת חודש מאי והסתכמה ברמה שנתית של 2.7%. עליית המחירים הייתה מעל להערכות הכלכלנים, ונבעה בעיקר מעליית מחירי המזון. למרות ששיעור האינפלציה נמוך מיעד האינפלציה שהציב הבנק המרכזי, העומד על 3.5%, עליית המחירים האחרונה מקטינה את הסיכוי להורדת ריבית, על מנת לא לייצור לחץ אינפלציוני.הבנק המרכזי והממשל הסיני התמקדו בהצלחה בשנים האחרונות בהפחתת קצב עליית המחירים במדינה. האינפלציה הסינית נמצאת במגמת ירידה מתמשכת מאז יולי 2011, בו הסתכמה האינפלציה ברמה של 6.5%. למרות החשש מפני פגיעה אפשרית בצמיחה, שיעורי האינפלציה הנמוכים תורמים למרחב תמרון גדול יותר של הממשל בביצוע פעולות מוניטריות ופיסקליות להאצת הצמיחה בעתיד.
אינפלציה בסין בשנתיים האחרונות
מקור: Tradingeconomics.com

ריבית ראלית חיובית במקביל להתחזקות היואןהבנק המרכזי הסיני החליט להותיר את שיעור הריבית ברמה של 6%, בדומה ל- 12 החודשים האחרונים. שינוי הריבית האחרון התבצע ביוני אשתקד כתגובה להצלחת ריסון האינפלציה.היואן ממשיך במגמת ההתחזקות מול הדולר, בשלושת השנים האחרונות רשם היואן ייסוף של כ- 10% מול הדולר. התחזקות המטבע התרחשה על רקע מתיחות בין סין לארה"ב, כאשר האחרונה האשימה את סין במניפולציית מט"ח ושמירה על שער יואן נמוך מהמחיר שהיה נקבע בשוק חופשי, על מנת לתמוך ביצואנים הסיניים.הממשל הסיני פועל להגברת נזילות היואן בשוק המט"ח העולמי, ועושה מאמצים להפיכתו לאחד המטבעות החשובים בעולם. במהלך חודש יוני חתמה סין על הסכם החלפת מט"ח מול בריטניה למשך שלוש שנים. מדובר בצעד תקדימי, שכן עד כה הסכמים אלו עם סין נעשו בעיקר מול מדינות השווקים המתעוררים ושותפות מפתח במסחר הסיני. כמו כן, בחודש אפריל נכנס לתוקפו הסכם חליפין ישיר של היואן מול הדולר האוסטרלי, ובכך הפך הדולר האוסטרלי למטבע השלישי אשר נסחר באופן ישיר מול היואן, לצד הין היפני והדולר האמריקאי.

רפורמה בריביות הבנקיםכחלק ממאמציו של הבנק המרכזי להתמודדות עם ההאטה בצמיחה ולהקלה על המערכת הבנקאית, הוחלט ב 19 ביולי, על הסרת הרף התחתון למתן הלוואות על ידי הבנקים, אשר עמד לפני כן על 30% מתחת לשיעור הריבית במשק. יש לציין כי בסקטור המשכנתאות הוחלט לא לבטל את הרף התחתון למתן ההלוואות, כחלק מהתמודדות עם בועת הנדל"ן במדינה.חשיבותו של ביטול הרף התחתון להלוואות הבנקים, כחלק מתהליך הליברליזציה להפרטה מלאה של שיעורי הריבית, אינו מוטל בספק, אך יחד עם זאת הודה הבנק המרכזי כי ביטול הרף העליון על פיקדונות הבנקים, העומד על 110% משיעור הריבית במשק, חשוב יותר.וו שיאולינג, סגנית לשעבר של נגיד הבנק המרכזי, אמרה כי ביטול הרף העליון על הפיקדונות אינו צפוי להתרחש בשנתיים הקרובות, וכי הסרה פתאומית של הרף העליון תגרור מלחמת מחירים בין הבנקים, אשר תחסל מלווים קטנים.

נקיטת צעדים לצינון סקטור הנדל"ן מחשש לבועהבמהלך שני העשורים האחרונים נרשמה עלייה חדה ומתמשכת במחירי הבתים והקרקעות בסין, אשר עלו הרבה מעבר לגידול בהכנסה הממוצעת. כיום, מחירי הבתים נאמדים בכ- 11 משכורות שנתיות בחישוב גס, כאשר בערים הגדולות היחס גדול יותר ועומד על כ- 23 משכורות. עליית המחירים החדה והמתמשכת והיחס הגבוה בין מחירי הבתים לשכירות, הובילו להתפתחות בועת נדל"ן. במידה והבועה תתפוצץ היא תגרום לתגובת שרשרת גלובלית, אשר עשויה להוביל את הכלכלה העולמית למיתון נוסף.בעקבות חששות אלו, הממשל הסיני החל, בקמפיין תלת שנתי לצינון בועת הנדל"ן, הכולל: העלאת שיעור המס על רווחי הון בסקטור הנדל"ן, העלאת הריביות והעלאת ההון התחלתי הנדרש לתושבים המבקשים לרכוש דירה שנייה בערים בהן נרשמת עליית מחירים מהירה. בנוסף להנחיות הממשלתיות, הטילו הערים הגדולות הגבלות משלהן, כאשר בבייג'ינג נאסר על תא משפחתי המורכב מאדם אחד להחזיק יותר מדירה אחת, ובשנחאי הוטל איסור על הבנקים לספק אשראי לרוכשי בית שלישי.נראה כי צעדי הממשלה השפיעו במקצת על קצב עליית המחירים, כאשר עליית מחירי הבתים החדשים בערים הגדולות הואטה מזה שלושה חודשים ברציפות, והסתכמה בחודש יוני ב 0.8%.עליית המחירים המהירה בסקטור הנדל"ן מציבה את ההנהגה הסינית בפני אתגר כלכלי גדול, בו עליה להחליט האם לנקוט בצעדים חמורים יותר לצינון בועת הנדל"ן ולהסתכן בהאטה אפשרית בצמיחה.

סיכוםכלכלת סין עוברת תהליך שינוי מכלכלה המבוססת על ייצוא בלבד לכלכלה המבוססת על השקעות וצרכיה פרטית. המשך תהליך העיור ועליית שכר העבודה יוצרים מעמד ביניים מבוסס יותר, בעל כוח קניה שיתמוך בהמשך גידול של הצריכה הפרטית.בשנים האחרונות, הממשל הסיני השקיע רבות בנכסים קבועים ובנה תשתיות ונכסי נדל"ן, שחלקן אינם מאוכלסים. העלייה החדה במחירי הנדל"ן מקשה על זוגות צעירים לרכוש דירות ונראה כי קיים עודף היצע משמעותי בשוק זה. הממשל מודע לבעיית הנדל"ן ומנסה "לצנן" את שוק הנדל"ן בצורה הדרגתית, ללא פגיעה מהותית בצמיחה. מנגד, הממשל הכריז על צעדים חדשים לעידוד הצמיחה, כמו הסרת הפיקוח על הריביות שניתנות ע"י מוסדות פיננסים ללקוחותיהם, החל מתאריך ה- 20 ביולי.למרות החששות הרבים לגבי עתידה הכלכלי, סין צפויה להמשיך להיות מנוע הצמיחה המרכזי ביותר בכלכלה העולמית בעשור הקרוב. הממשל הסיני מודע היטב לאתגרים שבפניה ניצבת הכלכלה, ומנסה להשתמש בכל הכלים העומדים לראשותו על מנת לייצב צמיחה גבוהה ולהקטין את הסיכונים למשבר כלכלי.בניגוד למדינות מערב אירופה וארה"ב, לסין ישנם עוד כמה כלים בארסנל הנשק הכלכלי, כמו הורדה נוספת של הריבית או הגדלת יחס החוב תוצר על מנת לבצע הקלות פיסקליות. אחד היתרונות של סין הוא היכולת לבצע שינויים בקצב מהיר יותר, כאשר הממשל משמש כמתכנן מרכזי של המדיניות הכלכלית.שיפור בכלכלה הגלובלית יתמוך בשיפור הכלכלה המקומית ובהגדלת הייצוא, במקביל ליישום הרפורמות הכלכליות הישנות והחדשות, שעתידות להפוך את סין לכלכלה מערבית וחופשית יותר, דבר שיגדיל את הביקוש להשקעות זרות במדינה.