למרות ההתעלמות של הממסד מהתופעה, הרובוטיקה הולכת להשתלט ולא בעוד הרבה זמן על שוק העבודה. צוות היועצים של טראמפ מחזיק בפתרון יצירתי לכל זה – השאלה רק אם טראמפ יאמץ אותו


צריך להודות שהאתגרים הרבים והמורכבים שהשיטה הכלכלית והמוניטרית הנוכחית מייצרת, מציבים בפני טראמפ משימה כמעט בלתי אפשרית. טראמפ, ממש כמו בסיסמת הבחירות שלו, מעונין להחזיר את הגלגל אחורה ואת הקפיטליזם לתור הזהב שלו. לאותה תקופה שבין שנות ה-50 לשנות ה-80 של המאה הקודמת בה הקפיטליזם עבד עבור כולם, תרם לצמיחה מכלילה, יצר מעמד ביניים צרכני גדול ואיפשר לארה”ב להיהפך למעצמה כלכלית אדירה. מעצמה שייצאה את האידאולוגיה והמודל הכלכלי שלה לעולם כולו. טראמפ כמו כל הקברניטים והגנרלים מתכונן לנצח במלחמה שהייתה ולא לזו שתהיה.
על סדרת האתגרים המורכבים שהמאה ה-21 מזמנת בפני השיטה הכלכלית הנוכחית, אפשר להרחיב רבות, אבל לעת עתה כדאי להתייחס לאיום משמעותי אחד הקשור בהשפעת ההתפתחות הטכנולוגית, הרובוטיקה, הבינה מלאכותית, והדפסת תלת מימד על שוק העבודה. מומחים רבים שנתמכים ע”י מחקרים ותחזיות מבוססות, מסבירים לנו ש”אבטלה טכנולוגית” היא עובדה מוגמרת. על פי אותן תחזיות שיעורי האבטלה תעלה בהדרגה לרמות שלא הכרנו בעבר. אנחנו נכנסים לעידן בו המכונות יעבדו עבורנו ובמקומנו.
אחד מהיעדים המרכזיים עליהם מבוססת השיטה הכלכלית הנוכחית הוא תעסוקה מלאה. השיטה הכלכלית הנוכחית יודעת להתמודד איכשהו עם אבטלה ברמה של 5%, 10% ואולי גם 15%, אבל אין לה ידע, משאבים וסיכוי לטפל במצב בו הרובוטים יחליפו 30%, 50% ויש הטוענים שגם 90% מכוח העבודה האנושי. מדינת הרווחה המודרנית עומדת כבר היום בפני קריסה על רקע העלייה בתוחלת החיים, הזדקנות האוכלוסייה והתשואות הנמוכות באג”ח ברחבי העולם. אין סיכוי שתוכל להתמודד עם אבטלה דו ספרתית גבוהה וקבועה.
האם התאגידים והקברניטים ינסו להגביל את החידושים הטכנולוגיים ולמנוע את החלפת העובד ברובוט? לכאורה זה הגיוני, אם הם רוצים להציל את השיטה שמעשירה אותם ושמבוססת על הצריכה הפרטית שמהווה 70% מהתוצר האמריקאי כולו. מצד שני אי אפשר לעצור את ההחלפה הסיטונאית הצפויה של עובדים במכונות. כבר כיום על כל 100 עובדים אמריקאים יש 2 רובוטים שעושים עבודה מקבילה והיחס הזה צפוי לגדול משמעותית בשנים הקרובות.
לא נוכל לעצור את ההתקדמות. אנחנו מייצרים רובוטים ובינה מלאכותית וזאת עובדה מוגמרת. יש מפעלים שלמים בארה”ב, ביפן, בסין, שבהם במקום אנשים עובדות מכונות. יותר קל, יותר פשוט, אין לרובוטים דרישות, אין הפסקות צהריים, אין מטבח, אין בעיות אישיות, אין כלום. כל מנהל יודע שניהול המשאב האנושי הוא הקשה והסבוך ביותר. אם תדברו עם מנהלי עבודה הם יגידו לכם שמצב בו במקום אדם עובדת מכונה הוא מבחינתם חלום. מה נצטרך? כמה מפעילים ומומחים שיתחזקו את הרובוטים וזהו. במקום כל הבלגן הנוכחי, לחיצת כפתור והכול עובד. ההשקעה הגדולה החד פעמית ברכישת רובוטים מתוחכמים תוכיח את עצמה כמשתלמת מהר מאוד אם מכמתים נכון את העלויות הישירות והעקיפות המלאות הכרוכות בהעסקה של עובדים. התאגידים לא יעמדו בפיתוי הזה ולכן אבטלה טכנולוגית היא בעיה שכבר עתה יש שמנסים לגבש לה פתרונות.
אחד הפתרונות הפופולריים הוא יוזמת ההכנסה הבסיסית האוניברסלית (Universal Basic Income), לפיה המדינה תנתק את הקשר בין עבודה לשכר, ותשלם לכל אזרח משכורת חודשית בסיסית. משכורת זו אמורה להספיק לו כדי להתקיים בעולם ללא עבודה. פיילוט ראשון החל השנה בפינלנד, ויש מדינות נוספות ששוקלות להתנסות במודל הזה “בקטן”, כדי להיערך לתקופה בו הוא ייהפך לאורח החיים החדש שלנו. גם כאן טראמפ עשוי להפתיע ולחשוב מחוץ לקופסא.
לפני כחודש הוא נפגש עם צמרת עולם ההיטק הכולל את ג’ף בזוס מאמזון, פיטר תיל ייזם מוצלח ואיש חזון, מארק צוקרברג מפייסבוק, איילון מאסק מטסלה, טים קוק מאפל ואחרים. אנשי חזון מסוגם של איילון מאסק ופיטר תיל אמרו בצורה ברורה שאוטומציה ואינטליגנציה מלאכותית ישנו את פניה של התעשייה והכלכלה מהיסוד. לא רק שהם מדברים ועוסקים במודל ההכנסה הבסיסית האוניברסלית, אלא לדבריהם אין מנוס ממנו. מאסק מפתח יכולת נהיגה אוטונומית למכונית החשמלית של טסלה, אמזון של בזוס תפרוס במהלך 2017 רשת סופרמרקטים ממוחשבת ואוטומטית ב-2,000 סניפים (Amazon Go), וגם משלוח חבילות אוטומטי ע”י רחפנים שהם כבר החלו בו ומתכננים להרחיבו דרמטית. אובר החלה כבר לפרוס בסן פרנסיסקו מוניות אוטונומיות ללא נהגים.
טראמפ מינה את מאסק ואת מנכ”ל אובר לפורום אסטרטגי למדיניות, שחבריו נפגשים איתו לעיתים תכופות לדון בכלכלה וביצירת מקומות עבודה. מה שהם ילחשו לאוזניו ימחיש לו שבפניו אתגרים כאלו שיחייבו אותו לחשוב מחוץ לקופסא ולקדם גם את יוזמת ההכנסה הבסיסית האוניברסלית. כבר כיום יש הטוענים שהשימוש במוטיב של “סין לקחו לנו את העבודות” ע”י טראמפ במהלך הבחירות, נעשה כי כך קל יותר לפנות ולזכות באהדת הציבור. לטראמפ ברור שהאיום האמיתי על שוק העבודה הוא זה שמגיע מהטכנולוגיה ולא ה-אאוטסורסינג של משרות וקווי ייצור למדינות מתפתחות.
הייתכן שטראמפ יהיה המחולל של שיטה כלכלית חדשה, כזו שמתאימה לאתגרים הרבים שהשיטה הנוכחית אינה מסוגלת להתמודד איתם? בכלל לא בטוח, אבל יש לקוות שיצליח ליישם ולו חלק קטן מהתכניות שלו.

הכלכלה האמיתית