בס"ד
לבקשת שחקן מעוף, מיודעינו, החלטתי להרים את הכפפה ולהשתמש בבמה נכבדת זו שנתן לי כאן.
פרשתנו פרשת וארא (בראשית ו-ט) מתארת את המפגש של משה רבנו ואהרון אחיו עם פרעה- מלך מצרים הרשע, כאשר הקב"ה מבקש ממשה לשחרר את עם ישראל ממצרים. "וידבר ה' אל משה ואל אהרון ויצום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים להוציא את בני ישראל מארץ מצרים"(ו- יג'). כמו כן, מתוארים מכות מצרים זאת על מנת :"וידעו מצרים כי אני ה' בנטותי את ידי על מצרים והוצאתי את בני ישראל מתוכם (ז-ד').
שתי שאלות נשאל:
1."כי ידבר אלכם פרעה לאמור תנו לכם מופת ואמרת אל אהרון קח את מטך והשלך לפני פרעה יהי לתנין" (ז-ט). קשה . לכאורה צריך היה לאמר :"תנו להם מופת"??, מדוע אם כן, תנו לכם?
2. "הוא אהרון ומשה..הוא משה ואהרון" (ו כו-כז) שני פסוקים סמוכים אחד לשני, כאשר פעם משה קודם לאהרון ופעם אהרון קודם למשה. קשה. מדוע זאת?
נענה:
1. ההבדל בין מופת מזוייף הנעשה באחיזת עיניים או בכשפים ובין מופת אמיתי המתרחש על ידי כוח-אלוהי, הוא שהמופת המזוייף מעורר רק את פליאתם של הצופים ואילו המבצעים אותו אינם מתפלאים כלל ועיקר, ולעומת זה המופת האלוהי מופלא הוא גם בעיני הצדיקים שעל ידם הוא מתרחש. וזהו פרוש הפסוק:"תנו לכם מופת"- גם בעיני עצמכם יהיה זה מופת מופלא! (הגאון ר' אלימלך)
2. רש"י: "לומר לך ששניהם שקולים כאחד".
דהיינו אע"פ שבאמת אמרה תורה "ולא קם נביא בישראל כמשה-הרי בינם לבין עצמם לא עלה מעולם על דעתו של אחד, שהוא גדול מאחיו. זה שאמר רש"י "שקולים כאחד".
יהי רצון שנרבה אחדות ואהבה כמותם ונזכה לגאולה קרובה,
שבת שלום,
אודי כהן