מלחמה מגבירה אי וודאות והשווקים הפיננסים שהם הברומטר למצב הכלכלי מבטאים זאת מהר - עם פרוץ המלחמה, הדולר זינק, המניות נפלו. מאז היה תיקון מרשים בבורסה, עד לאמצע השבוע שעבר. קראנו לזה תיקון מוגזם, אחרי הכל העליות הביאו לירידה צנועה יחסית של 5% במדדים מאז המלחמה וזה נראה לנו לא פרופורציונלי, במיוחד שאי הוודאות מצפון עדיין קיימת. עם זאת, בורסה, אתם יודעים - רואה למרחקים. היא כבר ראתה את סוף המלחמה. בינתיים יש תנודות בפעילות בצפון וסיכוי התרחבות המלחמה עולים, יש שאלות פתוחות שמטלטלות אותנו על החטופים, על המחיר, על החללים שלנו בעזה, על היום שאחרי וזה מטלטל את הבורסה כולה. המדדים המרכזיים כבר במינוס 8%-10% מתחילת המלחמה. מדד הבנקים איבד כ-10%.


המלחמה גם השפיעה על השווקים מעבר לים וגם שם היה תיקון לאחרונה. ה-S&P500 הנאסד"ק והדאו ג'ונס שעד ה-27 באוקטובר רשמו ירידות חדות - נסחרים כיום פחות מ-4% מהשיא בו נגעו ב-24 ביולי. ובאפיק הסולידי, החוב של ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים נסחר בתשואה גבוה של 4.62%.



היכן נמצאים כיום הזדמנויות ההשקעה?
פנינו למספר אנליסטים בשאלה - מהן המניות שמועדפות עליכם להשקעה לטווח הבינוני ארוך? הנה התשובות


שם: לירן לובלין
תפקיד: מנהל מחלקת המחקר ב-IBI
המלצות: הפועלים, בזק וניו מד
"בניגוד למשברים קודמים הבנקים מגיעים למלחמה עם עודפי הון ורווחים מאוד גבוהים"


האבטלה הגבוהה והחשיפה המשמעותית של הבנקים המקומיים לענף הנדל"ן המדשדש לא מפריע ללירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI, להמליץ על השקעה במניית הפועלים לטווח הארוך. "בבנקים יש תמחור חסר. גם אם בדוחות הכספיים של המערכת הבנקאית צפויות להתבצע על רקע המלחמה הפרשות יותר גבוהות להפסדי אשראי ועצירה של דיווידנדים (בשל הוראות המפקח על הבנקים) - הבנקים צפויים להמשיך ולייצר תשואה דו ספרתית על ההון." קובע לובלין ואכן ההיסטוריה מוכיחה שהוא צודק, הדוחות של הבנקים בשנתיים האחרונות מבטאות תשואה דו ספרתית מרשימה.




מבין שני הבנקים הגדולים בישראל לובלין מעדיף את הפועלים. "החשיפה של לאומי לנדל"ן וקרקעות יותר גבוהה ולכן אני מעדיף את הפועלים, שנסחר ב-0.83 על ההון וצפוי להמשיך ולייצר תשואה דו ספרתית ולכן מנייתו מעניינת להשקעה טווח הארוך. המשקיעים כיום רואים תשואה אפקטיבית שנתית של 15%".


המלחמה הובילה למצב כלכלי לא פשוט. הבנקים צריכים להתמודד עם 300 אלף מובטלים, 200 אלף פליטים שלא ברור מתי יוכלו לשוב לביתם הערכות שהמלחמה תארך זמן רב, אתה לא חושש שהתוצאות של הבנקים יפגעו למספר שנים?
"בניגוד למשברים גדולים קודמים, הבנקים מגיעים למלחמה הנוכחית, עם עודפי הון ורווחיות מאוד גבוהה. יש להם הרבה פחות חשיפה לריכוזי אשראי ויחסי יעילות מהטובים בעולם. ראינו גם ברבעונים הקודמים שהבנקים הכינו כריות גדולות להתמודדות עם מצב של כלכלה לא טובה. הם כבר התמודדו עם כלכלה משותקת בתקופת הקורונה. בתום המלחמה הבנקים יהיו המנוע לשיקום המשק הם יצטרכו להיות שם לתת אשראי ואולי אף יוכלו לתת אשראי יותר טוב, בגיבוי המדינה".


בזק נסחפה עם השוק היא לא נפגעת ישירות מהמלחמה
לובלין ממליץ גם על השקעה בבזק. "כחברת התקשורת הגדולה בישראל בזק תהנה מעבודות השיקום ותהנה ממקורות הכנסה נוספים" קובע לובלין. לדבריו בזק לא נפגעה ישירות מהמלחמה מניית בזק "נסחפה עם השוק, בעיקר בגלל שהזרים יצאו מהשקעות בישראל ומכרו כל מה שנזיל וההשקעות בבזק נזילות. אולי שבריר מהפעילות של בזק- פלאפון נפגעה . היא לא תהנה ברבעונים הקרובים משירותי נדידה בחו"ל.
לובלין מדגיש שהפעילות העיקרית של בזק לא נפסקה. "פריסת הסיבים נמשכת, העבודה מהבית אפילו הגבירה את הצורך בסיבים וחיבורים יציבים מרחוק. מכיוון שבזק היא מעסיק גדול והרבה מעובדים כנראה נקראו למילואים והמדינה תשלם את שכרם, היא אפילו תוכל ליהנות מחיסכון בעלויות שכר העובדים בטווח הקצר. במחיר הנוכחי ובטווח הארוך השקעה בבזק שהפכה להיות חברה צומחת מעניינת בתמחור הנוכחי".



חודש של אי פעילות בתמר לא הזיז הרבה למחוג הרווח
המלצה נוספת של לובלין הינה להשקעה בניו-מד שבשליטת קבוצת דלק - השותפה במאגר לווייתן. החשש מהחמרה מהמלחמה מהצד הצפוני של לבנון לא מונע מלובלין לתת את ההמלצה ." גם שמאגר תמר עצר את הפקה לחודש וזה לא צפוי להזיז הרבה את מחוג הרווח. בינתיים מאגר לוויתן ממשיך להפיק ויש עסקת ענק בדרך". על פי הדיווחים של השותפות אבו דאבי ו-BP ענקית הנפט הבריטית מציעות לרכוש חצי מהשותפות לפי שווי של 14 מיליארד שקל. "למרות שפרצה המלחמה, העסקה עדיין על השולחן. יש עדיין אפסייד רציני, בשביל להגיע למחיר העסקה מניית השותפות צריכה לעלות ולסגור פער של - 25%. חזית צפונית אומנם יכולה להשפיע על ההפקה מלוויתן, אך המלחמה היא אירוע תחום בזמן וזה נכס ל- 40-50 שנה".


דרור ברגר ועידו שגיא אנליסטים בכירים באלטשולר שחם
המלצות: אנהאוזר-בוש, אמזון


דרור ברגר אנליסט בבית ההשקעות אלטשולר שחם, ממליץ על מניית יצרנית הבירה הגדולה בעולם אנהאוזר-בוש. מדוברת בחברת ענק הנסחרת הנסחרת לפי שווי של כ-120 מיליארד יורו בבורסה בבריסל (ABI) ובארה"ב (BUD). חברת הענק צפויה להציג ב-2023 הכנסות בהיקף של כ-61 מיליארד יורו, רווח תפעולי בסך 15 מיליארד יורו ורווח נקי חזוי של כ-7 מיליארד יורו עם תזרים מזומנים ער של כ-21 מיליארד יורו מפעילות שוטפת. ענף הבירות העולמי בו פועלות 3 קבוצות ענק :אנהאוזר-בוש, הינייקן וקלסברג - ריכז המון עסקאות מיזוגים ורכישות. העסקאות אותם סגרה אנהאוזר במרוץ השנים שאפשרו לה להגיע לשווי פעילות של כ-200 מיליארד יורו העלו מאוד את המינוף של החברה. "עד לאחרונה תזרים המזומנים של החבר הלך לשירות החוב. עם השנים נטל החוב ירד, וכיום שהחוב נטו עומד על כ-90 מיליארד יורו, הוא ברמה יחסית סבירה כך שההחזר לבעלי המניות הופך להיות יותר גדול ומעניין". מסביר ברגר.


אם יש האטה בצריכה אנשים לא יצרכו פחות אלכוהול?
"תחום הבירות מעניין, כי הוא מוגדר כצריכה בסיסית שמתפקדת יותר טוב בתקופת האטה. בעוד ענפי צריכה בסיסית כמו ענף המזון נסחרים במכפיל 20, התמחור של סקטור הבירות יותר מעניין ונסחר במכפיל של כ-17-18. מכיוון שההוצאה הצרכנית על בירה יחסית שולית הרגישות למחיר יותר נמוכה והביקוש יותר קשיח לכן גם ראינו בעבר שבעת "סייקל" שלילי בכלכלה הסקטור היה עמיד וצריכת האלכוהול פחות נפגעה.


אומנם במשבר הנוכחי, המחיר עלה בגלל האינפלציה ותשומות חומרי הגלם, אך מחזור המכירות ירד פחות מעליית המחיר ולכן ההכנסות של ענקיות הבירה עלו".


באפריל 2023, פרסום ברשתות החברתיות של Budweiser גרם לזעם בקרב חלק מהקהל הקונסרבטיבי בארצות הברית, שהתנגד לפרסום פרסומות עם אנשים מהקהילה הלהט"בית. החברה נתקלה בקריאות לחרם ולמעשי נקמה כנגד החברה ומוצריה, וכן בקריאות לפירוק החברה האם המשקיעים לא צריכים להמשיך להיות מוטרדים מהשפעות המשבר?
"החרם אומנם נמשך עד היום, ביצועי החברה נפגעו והחברה איבדה כ- 30% מנתח השוק בארה"ב וספגה פגיעה חד ספרתית במחזור ההכנסות הכולל שלה. אך מעניין לראות שהמשבר לא פלש למותגים אחרים של הקבוצה ונראה שהאירוע מוכל. תחת Budweiser אולי לא יהיה שיפור קדימה. אבל במותגים אחרים שהם חלק מהקבוצה, היא יכולה לקחת עוד נתח שוק. כיום בגלל הירידה במנייה המשקיעים יכולים למצוא את השחקן הגדול בענף שהוריד מינוף בתמחור אטרקטיבי".


עידו שגיא אנליסט בכיר באלטשולר שחם ממליץ על מניית אמזון הפועלת בתחום האי קומרס והענן. לשיטתו התמחור של אמזון נראה אטרקטיבי בפרט שמכפילי הרווח בהם נסחרת החברה הינם הנמוכים ביותר בעשור האחרון. "בתחום האי-קומרס החברה נהנית כיום מההשקעה רבת השנים בפריסה והשרשרת הלוגיסטית. השקעות אלו מסייעות לחברה להמשיך להגדיל את נתח השוק שלה ולשפר את שיעורי הרווחיות ברבעונים האחרונים. בתחום הענן, החברה אומנם חוותה מספר רבעונים של האטה בקצב צמיחת ההכנסות. אך האינדיקציות מורות על חזרה למסלול האצה ב- 2024, על רקע מגמה רבת שנים של מעבר של ארגונים לענן. מעבר שצפוי להאיץ על רקע השימוש בכוח מחשוב עבור מוצרי הבינה המלאכותית".


שגיא מדגיש כי פעילות הענן הינה בעלת חשיבות קריטית לעולם הטכנולוגי "התחום מאופיין בתחרות מעטה ואמזון (AWS) הינה המובילה הבלתי מעורערת מבחינת נתח שוק. אחרי שנים ארוכות שהתמקדה בגידול מספר המשתמשים והשירותים שניתן לספק, על חשבון הרווחיות, כיום מתרגמת החברה חלק ניכר מאותה השקעה לשיפור ברווחיות".


שחר כרמי אנליסט בכיר בפסגות בית השקעות
המלצות : אלביט מערכות, נובה
" אלביט תהנה מעלייה ניכרת בתקציבי הביטחון בישראל ובעולם"


המלצה הבולטת של שחר כרמי אנליסט בכיר בפסגות בית השקעות היא אלביט מערכות. החברה אמורה ליהנות מעלייה ניכרת בתקציבי הביטחון בישראל ובחו"ל ולכן כדאית גם כיום להשקעה. "המוצרים של אלביט מגוונים. צה"ל משתמש ברקטות המדויקות שלה 'רומח ו'כידון קסום', וכוחות השיריון משתמשים גם בפצצות מרגמה ופגזי טנקים מסוג 'כלנית' , 'רקפת' וחצב . מטוסי ה- F15 משתמשים בקסדות המיוחדות אותם ייצרה אלביט ויש לה בין היתר גם מגוון מוצרים לכלי טיס בלתי מאוישים וזה רק חלק מהמוצרים שמשמשים במלחמה", אומר כרמי, "מה שמעניין באלביט הוא שכשהשורה העליונה מתנפחת זה משפר את הרווחיות של החברה בצורה משמעותית, יותר מהעלייה בשורה העליונה".


מעבר לכך, כרמי מדגיש כי אלביט כשחקן גלובלי מושפעת לטובה מהדולר שהתחזק בשנה האחרונה מול השקל. מתחילת השנה עלתה מניית אלביט בכ-30%. מחזור ההכנסות השנתי של אלביט כ-6 מיליארד דולר והוא צפוי לדבריו של כרמי לעלות לכיוון 7 מיליארד דולר תוך שנה-שנתיים. הרווח התפעולי הצפוי ב-2023 יסתכם ב-415 מיליון דולר. כיום אלביט נסחרת במכפיל רווח NON- GAPP של כ-18-19.


"אלביט נראית יחסית יקרה אבל עדיין לטווח ארוך היא שווה להשקעה. שמשווים לת"א 35 היא הניבה מאז ינואר 2020 תשואה עודפת של 28% על המדד המקומי שעשה באותן שלוש שנים כ-4%".


נובה - תחום הפעילות של נובה נהיה קריטי ליישומים מתקדמים
כרמי ממליץ גם על חברת השבבים נובה. נובה עוסקת בפיתוח וייצור מערכות מדידה המותקנות במערכי השליטה והבקרה של תהליך היצור בתעשיית המוליכים למחצה. "תחום הציוד לייצור שבבים בו פועלת נובה, רושם עליה מאוד יפה בשנים האחרונות ואמור להמשיך ולעלות לאחר השנה החלשה שחווינו ב- 2023" אומר כרמי, "זה תחום שנהיה קריטי ליישומים מתקדמים כדוגמת בינה מלאכותית, ענן, סמאטרפונים, מחשבים ורכבים מתקדמים ולכן הצפי שענף השבבים ימשיך בצמיחה עד לשנת 2023.
כרמי מסביר שנובה כמו יתר החברות הפועלות בתחום נהנית מכך שב-20 השנים האחרונות הענף לא עבר קונסולידציה מאוד משמעותית וכמעט ואין בו תחרות. "מדובר בענף צומח עם חפיר די עמוק מבחינה טכנולוגית" מסביר כרמי ומציין שנובה שמציגה רווחיות גולמית של כ- 55% בתקופות השיא, נהנית מחוסר התחרות שצפויה להימשך. את 2023 צפויה נובה לסכם עם הכנסות בהיקף של כ-515 מיליון דולר, רווח תפעולי חשבונאי בסך של כ-120 מיליון דולר ורווח נקי בסך 120 מיליון דולר. החברה נסחרת לפי מכפיל 23.5 לשנת 2024.

ביזפורטל