מהי ההשפעה על כיסוי הביטוח בקרן הפנסיה בעת משיכה או ניוד של סכום חלקי? | עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי אלטשולר שחם גמל ופנסיה, משיב
ישנם מקרים בהם החוסך מעוניין לבצע פעולה של משיכת סכום חלקי מקרן הפנסיה. דוגמה לכך יכולה להיות משיכת כספי הפיצויים בסיום העסקה, או משיכת חלק מכספי התגמולים במצבים סוציאליים, כמו: מיעוט הכנסות, הוצאה רפואית גדולה או נכות צמיתה 75%. ישנם מקרים בהם החוסך זקוק לכספים ומעוניין למשוך חלק מכספי התגמולים כסכום חד פעמי שלא כדין, תוך תשלום מס 35% (או במס שולי – לפי הגבוה מבניהם).


ישנם מצבים בהם החוסך מעוניין לבצע פעולה של ניוד סכום חלקי מקרן הפנסיה למוצר אחר, כגון קופת גמל לחיסכון. לדוגמה, במקרה בו הוא מעוניין שלאחר פטירתו כספי התגמולים ישולמו כסכום חד פעמי למוטבים שיקבע (ולא כקצבה חודשית לשאיריו).


מעבר להשלכות של הפגיעה העתידית הצפויה בסכום קצבת הזקנה שעשויה להידרש לשלם הקרן לאחר פרישתו של החוסך (בשל הקטנת הצבירה בקרן), פעולת משיכה או ניוד של סכום חלקי מכספי התגמולים מקרן הפנסיה החדשה, עשויה לפגוע גם בכיסוי הביטוח של החוסך בקרן, וזאת בהתאם לאמור בתקנון התקני של קרן הפנסיה החדשה. חשוב לשים לב כי משיכה או ניוד של רכיב הפיצויים מהקרן אינו פוגע בהיקף הכיסוי הביטוחי בקרן, אלא משפיעה על גובה הפרמיה לכיסוי השארים, זאת מכיוון ש"הסכום בסיכון"1 של הקרן גדל כתוצאה מהקטנת היתרה הצבורה.


ההשפעה של משיכה או ניוד של סכום חלקי מכספי התגמולים בקרן:


(1) גיל העמית המבוטח לצורך הגדרת שיעור הכיסוי הביטוחי (להלן: "גיל הכניסה") ייקבע מחדש החל ממועד ההפקדה הראשונה שלאחר מועד משיכת כספים או העברת כספים. נזכיר כי קביעת גיל כניסה חדש משפיעה משמעותית על גברים שגילם מעל 41, שכן הם לא יהיו זכאים לכיסוי ביטוח מלא מהקרן גם למקרה נכות וגם למקרה פטירה.


(2) תחול תקופת אכשרה חדשה למצב רפואי קודם של 60 חודשי ביטוח רצופים, החל ממועד ההפקדה הראשונה שלאחר המשיכה או העברת הכספים, אבל רק לגבי הסכום שנמשך או הועבר, בשל אירוע מזכה הנובע מפטירת העמית, לרבות פטירת עמית נכה. כלומר – לא תחל תקופת אכשרה חדשה למקרה נכות, אלא רק בפטירה ורק ביחס לסכום הכסף שנמשך או הועבר.


(3) עלות הביטוח תגדל מכיוון ש"הסכום בסיכון"1 של הקרן גדל בשל הקטנת היתרה הצבורה.


דוגמה: עמית בן 39 נשוי ללא ילדים, בת זוגו גם בת 39 ושניהם נולדו בשנת 1985. שכרו הקובע בקרן 10,000 שקלים, שיעור הכיסוי לאלמנה 60%. במידה והעמית ימשוך 200,000 שקלים מכספי התגמולים, הקרן תחשב את סכום הקצבה לאלמנה שלגביו תחול תקופת אכשרה חדשה (60 חודשי ביטוח רצופים למקרה פטירה או פטירת נכה). בתקנון הקרן קיים נספח ט'2 ובו מקדמים לפיהם מחשבים את סכום הקצבה לאלמנת עמית לא מבוטח (בהתאם לגילה ושנת לידתה). המקדם לאלמנה במקרה זה הינו 266.93 ומכאן שסכום הקצבה שלגביו תחול אכשרה חדשה הינו: 749 שקלים (200,000 חלקי 266.93).


המשמעות: במקרה פטירה בשל מצב רפואי קודם (בטרם חלפה תקופת האכשרה החדשה) האלמנה תקבל רק 5,251 שקלים ולא 6,000 שקלים.

מקור