​שוק העסקאות הפרטי בישראל הציג במהלך המחצית הראשונה של 2024 סימני התאוששות, עם עלייה של 14% במספר העסקאות, וקפיצה 25% בהיקפן בהשוואה לשנת 2023, כך עולה מסקירה שמפרסם משרד רואי החשבון פאהן קנה Grant Thornton Israel.


על פי הדו"ח במהלך המחצי הראשונה של השנה נרשמו בישראל 163 עסקאות בהיקף כולל של 8.6 מיליארד דולר. כ-80% מהעסקאות הן בעלות אוריינטציה טכנולוגית, מה שמחזק את מעמדה של ישראל כמעצמת הייטק. ענף הטכנולוגיה היה הפורה ביותר, עם 90 עסקאות בהיקף של כ-4.9 מיליארד דולר. ענף ה-Consumer Ncycl, הכולל חברות שפחות מושפעות מתנודות מחזוריות עסקיות, הציג גם הוא ביצועים מרשימים עם 35 עסקאות בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר.


משקיעים זרים, בעיקר אמריקאים, ממשיכים להוביל בהשקעות בחברות ישראליות, עם 71 עסקאות בהיקף של כ-2.6 מיליארד דולר. לעומת זאת, משקיעים ישראלים ביצעו 45 עסקאות בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר. המשקיעים הבריטים נמצאים במקום השלישי עם 18 עסקאות בהיקף של כ-0.8 מיליארד דולר.


מעניין לציין כי כ-60% מההשקעות של משקיעים ישראלים נעשות בחו"ל, בעיקר באירופה וארצות הברית. בפאהן קנה מעריכין שהסיבות לכך מגוונות וכוללות חוסר ודאות ביטחונית וכלכלית בישראל, חיפוש אחר תשואות גבוהות יותר בחו"ל, ואולי אף חששות מהרפורמה המשפטית המתוכננת בישראל.


מחברי הדוח מדגישים, כי למרות האתגרים, ישראל שומרת על מקום ה-11 ב-OECD מבחינת כמות העסקאות ומקום ה-13 מבחינת היקפן, עדות נוספת לאמון המתמשך של משקיעים זרים בפוטנציאל הצמיחה של המשק הישראלי. הדירוג הגבוה מציב את ישראל כאחת המדינות המובילות ב-OECD מבחינת פעילות עסקית ביחס לגודלה.


שלומי ברטוב, מנכ"ל פאהן קנה יועצים GT Israel, מסביר: "שוק העסקאות הפרטיות ממשיך להיות מנוע צמיחה משמעותי לכלכלה הישראלית, למרות האתגרים הרבים. במחצית הראשונה של 2024, ראינו עלייה של 14% במספר העסקאות ו-25% בהיקפן בהשוואה לשנת 2023. זה מעיד על חוסן מרשים, במיוחד לאור המצב הביטחוני. יש לנו למעלה מ-1,000 חברות ישראליות שגייסו בין 5 מיליון דולר למיליארד דולר בשנים האחרונות, ואנו צופים עוד לא מעט אקזיטים בעתיד הקרוב."


"כחלק מניהול סיכונים, אנו רואים חברות ישראליות מרחיבות פעילות לחו"ל, אך זה לא מפחית מערכן. היוניקורנים שנבנו בישראל במשך השנים האחרונות צפויים להפוך לעסקאות אמיתיות בקרוב. נכון, חלק מהשווי של היוניקורנים נשחק בשנתיים האחרונות, אבל עדיין מדובר בחברות גדולות ואיתנות שהצליחו לעמוד במשבר. ככל שהשוק משתפר, אנו צופים שחלקן ינפיקו וחלקן יירכשו. חברות אלו הוכיחו את יכולתן לשרוד את הרפורמה המשפטית והמלחמה. Wiz היא דוגמה מצוינת לאחד מהיוניקורנים הללו. חברות שגייסו סכומים משמעותיים ב-2021 הצליחו לצלוח את המשברים, וחלק ניכר מהן צפויות להיות האקזיטים וההנפקות הבאות של השוק הישראלי."

ביזפורטל