מבט מאקרו על שווקי המטבעות - 10/02/2009



שינוי חוקי המשחק בצריכה הפרטית


בשנה החולפת היו כמה מילים בולטות בעיקר: מינוף והלוואות. האם מישהו למד מזה משהו? הבעיה הגדולה היא, אם מישהו כן למד. למה אפשר לצפות מהצרכנים שמהם די התעלמו במשבר הנוכחי. עיקר האשמה נפלה על הבנקים, מחד גיסא מינפו יותר מידי ומאידך לא שיחררו מספיק הלוואות . הצד החדש של הצרכן שנולד מהמשבר הוא הצורה שבו השיקום הכללי יהיה בסופו של דבר.

אני מקדים ומדבר על היום שאחרי כי הגיע הזמן להתחיל לחשוב על זה ובעיקר על תוצאות מהלך הסנט בארה"ב שאישר היום הרחבה לתוכנית החילוץ, הכוללת קניה של נכסים רעילים מהבנקים (בעיקר אגחים מגובי משכנתאות) בשווי של 500 מיליארד דולר, ועוד תמיכה של טריליון דולר בהלוואות דרך הבנק המרכזי. האישור עוד לא סופי אבל קרוב מאוד להיות. אני לא חושב שזה מה שיסיים את המשבר אמנם יש אספקט שעוד לא ניגשו אליו: הצרכן (טעמי הציבור).

מה יקרה ביום שאחרי? הבנקים "ניקו" את התיקים שלהם מאחזקות מגובי משכנתאות ומעוד כל מיני חולי, הם יחזרו למתכונת הישנה של מתן הלוואות, ירוויחו על הריביות וייצרו סוג של קרדיטים חדשים. כמובן עם יותר רגולציה אבל בסופו של דבר זה מה שהם יודעים לעשות...

האם הצרכנים ילוו את הכספים? יחזרו למשכן את העתיד ויתפללו שהשוק לא יהיה תנודתי כל כך? לפני המשבר הצרכן הממוצע היה קונה את הבית בהלוואה את המכונית בתשלומים וכמובן פעם בשנתיים מחליף אותה על ידי מחזור הלוואה.

היום המשחק השתנה. הפחד מפיטורים יישאר חרוט אצל האנשים, וחוסר יציבות במשק רק יוסיף לחשש. הכלכלה האמריקאית שמבוססת 70% על צריכה פנימית תוריד הילוך ותחשוב פעמיים או שלוש על הוצאות של כסף מהכיס וכניסה להתחייבויות עתידיות. התהליך כבר החל. רוב ההוצאה הפרטית של האזרח הממוצע היה החזר הלוואות או מחזור הלוואות ישנות במקום הוצאות על רכישות חדשות. בדצמבר 2008 היתה נפילה של לקיחת אשראי בסכום מצטבר של 6.6 ביליון (6.3 בליון מתוכם היו החזרים לכרטיסי אשראי). בחצי הראשון של 2008 הצריכה הפרטית הייתה סטטית והחל מחודש מאי נכנסה למספרים שליליים שגרמו לירידה בצריכה הכללית שנמשכת עד היום.

ביום שאחרי המשבר אנשים שכן יוכלו לקחת אשראי ולא יפחדו, יתקלו בעוד מעצור חדש: חוקים חדשים ויותר נוקשים למימוש האשראי. הרגולציות החדשות ימנעו מאנשים למנף כספים ויתחיל תהליך של הסתגלות לקניה מופחתת.

הפחד האמיתי יגיע מהמספרים שאנו רואים בכל יום שישי הראשון של החודש: נתוני האבטלה. הצפי החודשי הוא למספרים קשים וכל פעם הם מצליחים להפתיע עם עוד ועוד מובטלים שנפלטים לשוק, יותר גרוע מהצפי. האבטלה היום בארה"ב עומדת על 7,6%. המעגלים מצטמצמים, אין הרבה אנשים שלא מכירים מובטלים חדשים בסביבה הקרובה שלהם וזה משפיע...

ארה"ב אחרי המשבר תיראה שונה ותתנהג אחרת. השמרנות תחזור ושיגעון הקניות ירד. לטווח הקצר זה יפגע בה קשה אבל לטווח הארוך זה ייצב אותה ויצור מגן בפני המשבר הבא.

קצת על הדולר:

ההשפעה המרכזית על הדולר כיום היא תוכנית החילוץ, איך ישחקו עם המספרים והאם יהיה אישור "לבנק הרע" שיבלע את כל הכלים הרעילים. אישור כל סוג של תוכנית יהיה בהחלט טוב לדולר בעיקר בקהל המשקעים שמחפש ללא סוף את חוף המבטחים החדש.

כמו שכתבתי בסקירות הקודמות אנו ב- Real Stream Trading לא רואים עדיין שינוי בתחזית הכוללת שלנו לגבי הדולר. מתוך כל מדינות ה G10 ארה"ב היא היחידה שמגיבה מהר (ריביות והזרמת כספים לשוק). היעד שלנו לגבי היורו דולר נשאר על 1.20 (ההודעה הראשונה נשלחה ב 1.45) . האירופאים ממשיכים בינתיים להוריד ריביות, ומטפלים בבעיות בדרך עקיפה ובהכחשה אבל בכל זאת פועלים. בריטניה קצת מאחרת בתגובה... דירוג חוזקם של המטבעות לפי הטיפול הכלכלי: הדולר מוביל, אחריו מגיע היורו ולבסוף מדשדש לו הסטרלינג.






מסחר פורה ומהנה,


מסחר פורה ומהנה,
מסחר פורה ומהנה,


צוות REAL STREAM TRADING

טל: 077-55-36-223 \ פקס: 077-55-36-220
אי מייל: yd@realstreamtrading.com
אנא בקרו באתרנו: www.realstreamtrading.com / www.rstfx.co.il



To unsubscribe from our newsletter please click here







This email contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee, you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Any unauthorized copying, disclosure or distribution of the material in this email is strictly prohibited. If you have received this e-mail by mistake, please notify the sender immediately and delete this e-mail from your system.

E-mail communication cannot be guaranteed to be secure, confidential or error-free as information could be inaccurate, manipulated, intercepted, corrupted, lost, deleted, delayed, incomplete, or contain viruses or other malware. Therefore, the sender does not accept any responsibility for the accuracy or completeness of the contents of this email or its attachments and assumes no responsibility for any loss or damage resulting from the use of e-mails.