בס"ד
פרשת "צו"(ויקרא ו) כחלק מספר ויקרא, ממשיכה את רעיון הקרבת הקרבנות. במאמר הקודם,הצגנו מדוע עניין הקרבנות כה חשוב.

פרשתנו פותחת במילים: "וידבר ה', אל משה לאמור: צו את אהרון ואת בניו לאמור זאת תורת העולה הוא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבוקר ואש המזבח תוקד בו(ו-א ב).

מבאר רש"י: אין צו אלא לשון זירוז. אמר רבי שמעון ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס.

הזוהר הקדוש, מבאר כי "היא העולה על מוקדה"- כי כאשר עולה על רעיונו של אדם מחשבה רעה, אזי "על מוקדה"-עליו להשמידה מיד ולשרפה באש התורה והמצוות.

אולם,- מה התכוון רש"י שאמר "חסרון כיס"? ויש לתמוה על כך. שהרי הכהנים היו מקבלים תרומות ומעשרות מכל ישראל, וכלום היו חסרים סולת ושמן כדי להביא מנחה בכל יום, עד כי היה צריך לזרזם לכך?!

מסביר "הכתב סופר", כי הדברים אמורים בזמן שישראל היו במדבר, כאשר עדיין לא נהגו תרומות ומעשרות, והיו הכהנים נאלצים לקנות סולת מן הסוחרים שהיו מביאים זאת מהארצות הרחוקות, וזה עלה ביוקר רב לפיכך היו צריכים לזירוז.
ולכן מתבארת כוונתו של רבי שמעון:"ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש "חסרון כיס"- כלומר, במקום כזה שהיו צריכים בו להוציא הרבה ממון בשביל מנחה בכל יום, דהיינו במדבר, שם יש צורך בזירוז מיוחד.

וכעת להפטרה: (ירמיה ז,ט):
נאמר בהפטרה "לשרוף את בניהם ואת בנותיהם באש אשר לא ציוויתי ולא עלתה על ליבי (ירמיה ז- לא)".
אומר הקב"ה: מעולם לא ציויתי להקיב ילדים על המזבח, אולם אם תאמרו להביא ראיה מזה שציוויתי על אברהם להקריב לפני יצחק בנו; ואם כי אח"כ חזרתי בי מציווי זה, הרי בכל זאת עלולים אתם לחשוב כי מלכתחילה אכן היה בדעתי לדרוש את יצחק כקרבן. הריני אומר לכם, איפוא, כי "לא עלתה על ליבי", אלא רק התכוונתי לנסות בכך את אברהם.(בשם, אבני אזל).

אולם לצערינו, אין לנו בית מקדש היום. אמרו ישראל, ריבונו של עולם, הרי אתה מצוה אותנו שנביא כל הקרבנות הללו. בעוד שבית המקדש קים, אדם חוטא ומביא קרבן ומתכפר לו, וכן מביא מנחה ומרצה לו. ועכשיו, שחרב ביהמ"ק, היאך אנו עושים על חטאתינו ועל אשמותינו? אמר להם הקב"ה אם מבקשים אתם שיתכפר לכם, היו משמרים תורתי ואני מעלה עליכם כאילו עשיתם לפני קרבן. ..אלא היו עסוקים בתורה, ויהיה חשוב לפני כאילו אתם מקריבים לפני כל הקרבנות. לפיכך אמר דויד "מה אהבתי תורתך כל היום היא שיחתי" (תהילים, קיט צז)- כי אני יודע שעסיקת תורתך מכפרת עונות, לפיכך אהבתי תורתך. (מדרש תנחומא, צו ,סימן יד).

יה"ר שהקב"ה יתקין עצה טובה מלפנינו.

בברכת שבת שלום,
אודי כהן
חבר בית המדרש צעירי חולון