סקירת שוק ההון בעולם: אינדיקטורים מעורבים. מיטב.


מאקרו ואגרות חוב וריביות
> פורסם דוח התעסוקה לחודש יולי.
> השוק הפרטי ייצר מקומות תעסוקה (71 אלף) כאשר הסקטור הממשלתי גרע (202 אלף).
> שיעור האבטלה נותר ברמה של 9.5%.
> נתונים מעורבים למשק האמריקאי מביאים לעליות שערים נוספות ב-UST.
> ב-Fed, יחליטו השבוע לגבי גובה הריבית.
מניות
> השבוע 3 חברות Dow Jones דיווחו על תוצאותיהן העסקיות.
> סה"כ 25 חברות מתוך 30 דיווחו את תוצאותיהן. רק 2 "פיספסו" את הערכות השוק.
> העליות שנרשמו בשבוע האחרון העבירו את ה-S&P 500 לרשום תשואה חיובית מראשית השנה.
> להערכתנו, האפיק המנייתי הוא מבטיח יותר אשר האג"חי.
דוח התעסוקה לחודש יולי
צפוי כי משבר החובות האירופי וסיום תוכניות הסיוע יביאו לכדי התמתנות מסוימת בביקוש לכוח אדם. על כן, לא היו לנו ציפיות גבוהות במיוחד מדוח התעסוקה לחודש יולי, אשר פורסם ביום שישי האחרון.
בדוח התעסוקה עלו, בין היתר, הדברים הבאים:
(1) שוק העבודה האמריקאי גרע 131 אלף משרות בחודש הנדון. זאת, בהשוואה לגריעה של 221 אלף משרות בחודש שעבר ולעומת הערכות השוק אשר עמדו על גריעה של 65 אלף משרות.
(2) בקרב הסקטור הפרטי, דווקא, נרשמה תוספת של 71 אלף משרות , לאחר עלייה של 31 אלף בחודש יולי. נציין, כי זהו החודש השביעי שבו בסקטור הפרטי נרשמת יצירה של מקומות תעסוקה. גריעת המשרות המרכזית, ואפשר לומר כי כמעט היחידה, הייתה של מקומות תעסוקה בסקטור הממשלתי אשר איבד 202 אלף מקומות עבודה.
(3) שיעור האבטלה נותר ברמה של 9.5%, בדומה לרמתו בחודש יולי. הערכות השוק עמדו על עלייה לכדי 9.6%.
(4) השכר לשעה גדל ב-0.2%, לעומת אי שינוי בחודש שעבר, ובהשוואה לצפי השוק לכדי עלייה של 0.1%.
באופן די צפוי, דוח תעסוקה זה המעביר מסר חדש ומשמעותי לשוק. יחד עם זאת, ואולי חשוב מכל הוא לא העביר מסר של החרפה בסביבה הכלכלית. לדעתנו, בכך יש איתות חיובי.
אינדיקטורים מעורבים
במהלך השבוע פורסמו אינדיקטורים מעורבים למשק האמריקאי.
מבין החיוביים נזכיר את מדדי ה-ISM, היצרני והלא-יצרני. המדד היצרני רשם ביולי קריאה של 55.5 נק', שהיא אמנם נמוכה, מאשר נרשם ביוני (56.2 נק'), אך גבוהה מההערכות שעמדו על 54.5 נק'. מדד ה-ISM היצרני רשם עלייה ל-54.3 נק', לעומת רמתו בחודש יוני 53.8 נק' וגם גבוה מהערכת השוק אשר ציפה לקריאה נמוכה מאשר נרשמה ביוני.
האינדיקטור החלש המרכזי שפורסם השבוע היה ההזמנות לייצור במפעלים, אשר התכווץ בחודש יוני ב-1.2%, לעומת רמתו בחודש מאי, בהמשך להתכווצות של 1.8% במאי.
בשבועות האחרונים התייחסנו כבר לכך שהמשק האמריקאי מאבד מן המומנטום, אך יחד עם זאת לא נכנס למיתון חדש וזו התמונה המצטיירת גם מהאינדיקטורים שפורסמו בשבוע האחרון.

שוק האג"ח
שוק האג"ח של ממשלת ארה"ב שמר במשך השבוע על רמת מחירים קבועה למדי. תוך מסחר של האיגרת לטווח של 10 שנים בטווח שבין 2.88% לכדי 2.96%. דוח התעסוקה לחודש יוני הביא לכדי ירידה של התשואה לפדיון שבאיגרת ל-10 שנים לכדי 2.82%, רמה בה היא נסחרה לאחרונה באפריל 2009. האיגרת לטווח של שנתיים רשמה עליית מחיר וירידה של התשואה לפדיון לרמה הנמוכה מ-0.5% (0.498%).
בשבוע שעבר הנפיק משרד האוצר הספרדי חוב בהיקף של 3.5 מיליארד אירו ל-2013. האג"ח הונפקה בתשואה ממוצעת של 2.276%, כאשר יחס הכיסוי עמד על פי 1.9. בשבועות האחרונים אנו עדים להמשך צמצומו של פער התשואה לפדיון בין איגרות החוב של ממשל ספרד למקבילות הגרמניות. תופעה זו מצביעה על כך שהמשקיעים מאמינים בכך שרמת הסיכון היחסית של חוב הספרדי פוחתת.
בשבוע הקרוב צפויה להינתן החלטת ה-Fed לגבי גובה הריבית לתקופה הקרובה. אין ספק כי זו לא צפויה להשתנות. יחד עם זאת, כמו תמיד יהיה לעניין לבחון כיצד רואים בבנק המרכזי האמריקאי את הסביבה הכלכלית בתקופה הנוכחית.
מניות
הדוחות הכספיים תומכים בשווקים
עונת הדוחות הכספיים לרבע השני בארה"ב ממשיכה להיות טובה למדי וזו תומכת בשוקי המניות, חרף אי הוודאות השוררת בסביבה המאקרו כלכלית ודוח התעסוקה לחודש יולי, לפיו קליטת המשרות בסקטור הפרטי הייתה נמוכה משמעותית מאשר היו הערכות השוק.
בשבוע האחרון, פרסמו 3 חברות Dow Jones את תוצאותיהן הכספיות. הדוחות שפורסמו בשבוע האחרון היו:
(1) יצרנית המזון הגדולה בעולם Procter & Gamble דיווחה על רווח של 0.71 דולר למניה, שהיה נמוך ב-3.3% מאשר הערכות השוק (0.734 דולר למניה). מכירות החברה הסתכמו ב-18.9 מיליארד דולר, שהיו נמוכות גם הן מאשר הערכות השוק (19.1 מיליארד דולר).
למעשה, P&G היא חברת הדאו השנייה, בלבד, אשר מחטיאה את תחזית הרווח למניה, בעונת הדוחות הנוכחית. הראשונה, הייתה Travelers.
(2) יצרנית התרופות Pfizer פרסמה דוח "חזק" למדי. הרווח למניה הגיע לכדי 0.62 דולר, לעומת צפי ל-0.522 דולר, כלומר פער של 18.8%. המכירות הסתכמו ב-17.3 מיליארד דולר, לעומת 16.6 מיליארד דולר. לעומת הרבע המקביל לפני שנה, נרשמה עלייה של 57.7% בשורת ההכנסות.
התוצאות הושפעו במיוחד משינויים בשערי החליפין ומרכישת חברת התרופות Wyeth.
גם במבט קדימה ישנה אופטימיות בחברה. לדעת Pfizer, הרווח השנתי יגיע לכדי 2.1 דולר עד 2.2 דולר למניה.
(3) חברת המזון השנייה בגודלה בעולם, Kraft Foods (יצרנית השוקולד Cadbury), דיווחה גם היא על תוצאות כספיות הטובות מאשר היו הערכות השוק. כך, לעומת צפי לרווח של 0.519 דולר למניה, הרווח הסתכם ברמה של 0.6 דולר למניה.
אמנם, החברה פיספסה את תחזית ההכנסות אשר הסתכמו ב-12.25 מיליארד דולר, לעומת הערכות השוק לכדי 12.29 מיליארד דולר, אך, עדיין אלו התרחבו ב-20.6% ב-12 החודשים האחרונים.
באופן כללי, התוצאות הושפעו לחיוב ממכירות החברה באירופה והשווקים מתעוררים ולרעה מהפעילות בצפון אמריקה.

עד עתה פרסמו 25 חברות Dow את תוצאותיהן העיסקיות. הרווח הנקי של חברות אלו היה גבוה בכ-11.2%, לעומת הערכות השוק. בקרב חברות ה-S&P 500, עד עתה פרסמו 420 חברות את תוצאותיהן העיסקיות כאשר שורת הרווח הייתה גבוהה ב-11% מאשר הערכת השוק.
בשבוע הקרוב, מבין החברות הכלולות במדד ה-Dow Jones, יפרסמו את תוצאותיהן חברת המדיהWalt Disney וחברת הטכנולוגיה Cisco.
עליות השערים של השבוע האחרון הביאו את מדד ה-Dow Jones לרשום תשואה של 2.2% מראשית השנה. יתר על כן, מדד ה-S&P 500 חזר לרמה בה היה בחודש מאי, תוך שהוא חוזר לרשום תשואה חיובית, של 0.6%, מראשית השנה. נציין, כי ה-DAX הגרמני כבר עלה ביותר מ-5% מראשית השנה (במונחי מטבע מקומי).

באופן כללי, נראה כי האפיק המנייתי נותר אטרקטיבי למדי. אמנם, הסביבה הכלכלית עדיין צפויה לשדר מסר מעורב ולהעיב על השוק, אך העובדה כי איגרות החוב הן יקרות למדי ומדדי התנודתיות של שוק המניות ירדו בצורה משמעותית (VIX=21.7%) מספקת תשתית נוחה להגברת רמת הסיכון, תוך מעבר לאפיק המנייתי.